www.domaci.de Forum Indeks Home
Portal • Forum • Novi upisi • Pretraga • Link do nas • Domaći filmovi • Lista korisnika • Tim sajta • Proverite privatne poruke • Prijava • Registracija
Pravilnik • FAQ • Profil • Favorites • Galerija slika • Top lista • Download MP3 • MP3 razno • Spotovi • Noviteti 2013 • Muzički noviteti 2014

Spiritizam/verovanje u duhove
Strana prethodna  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15  sledeća
Pređite na stranu broj:  
Upišite novu temu   Odgovorite na temu    www.domaci.de Forum Indeks -> ~ Riznica tajni ~ -> ~ Parapsihologija ~
::  
Autor Poruka
telulu
Upućeni član
Upućeni član





Datum registracije: 01 Maj 2006
Poruke: 280

blank.gif
PorukaPostavljena: Ned Sep 03, 2006 2:05 am    Naslov poruke: Na vrh strane Na dno strane

Mali doprinos temi...

Spiritizam
Fr. Mihael Mario Tolj OP
Tekst prenesen (uz dopuštenje uredništva) iz Izazova istine, glasila mladih dominikanaca, broj 1 (25), Zagreb, srpanj 2002.
-------
Spiritizam je vjerovanje u mogućnost komunikacije s dušama pokojnika i za različite prakse pokušaja uspostave takvih komunikacija, često uz pomoć neke osobe (medija), za koju se smatra da je obdarena sposobnošću da djeluje kao posrednik s duhovnim svijetom.

Spiritizam je uzeo na sebe religijski karakter. Preuzima dokazivanje pretpostavke svih religija - postojanje duhovnog svijeta - i ustanovu svjetske religije u kojoj će se sljedbenici različitih tradicionalnih vjera, stavljajući svoje dogme postrani, moći ujediniti. Ako nije oblikovalo konačno vjerovanje (credo) i ako se njihovi predstavnici razlikuju u svojim stavovima od vjerovanja kršćana, to je jednostavno zato što se od spiritizma očekuje da zastupa novu i (pot)puniju objavu koja će na racionalnoj osnovi dokazati važne kršćanske dogme ili pokazati da su one posve neutemeljene.

Manifestacije (fenomeni)

Fenomeni vezani uz spiritizam mogu se podijeliti na fizičke i psihičke. Fizički uključuju:

• pojavu neobičnih kuckanja i drugih zvukova;
• telekineza - micanje, podizanje ili premještanje objekata (stolova, stolica) bez dodirivanja ili s dodirivanjem koje je nedostatno da objasni micanje;
• "aporti" - pojavak ili nestanak objekata, ponekad kroz zatvorena vrata;
• otisci napravljeni na parafinu ili sličnim supstancijama;
• svijetleće pojave - zračenje svjetla od medija ili iskri ili maglovitih formi (ekto-plazme);
• levitacija objekata ili samog medija;
• materijalizacija ili pojava duha u vidljivom ljudskom obliku;
• duhovna fotografija u kojoj se obilježje ili oblici preminulih osoba pojavljuju duž ploče nalik na živo fotografirani subjekt.

Psihički fenomeni su oni koji izražavaju ideje ili sadrže poruke. Ovoj skupini pripadaju:

• kuckanje po stolu kao odgovor na pitanje;
• automatsko pisanje; pisanje po ploči;
• govor u transu;
• vidovnjaštvo;
• opisi duhovnog svijeta;
• komuniciranja s pokojnicima.

Povijest spiritizma

Vjerovanje u mogućnost komunikacije s dušama mrtvih je drevno, a prakticiralo se u Perziji, Grčkoj, Kaldeji, Kini i Egiptu. Zaista se čini da je spiritizam bio prakticiran, u jednom ili drugom obliku, od strane ljudi koje su dobrano dijelili prostor, vrijeme i kulturu. Međutim, moderna faza spiritizma datira od 1848. godine iz iskustava obitelji Fox u Hvdesvilleu, a kasnije u Rochesteru, država New York. Neobjašnjiva "kuckanja" u kući, micanje namještaja kao uz pomoć nevidljivih ruku i zvukovi koji su postali tako nezgodni da je i spavanje bilo nemoguće. Uvjerene kako kucanje dolazi od duhova umrlih koji s njima žele stupiti u kontakt, dvije Foxove kćeri, Catherine i Margaret, pronašle su kod tih signala i postavljale pitanja "duhu" koji je odgovarao kuckanjima. Njih smatraju prvim "medijima" modernih vremena. Slična uznemiravanja pojavila su se i u drugim dijelovima Sjedinjenih država, osobito u Stratfordu, Connecticut, u kući dr. Phelpsa, prezbiterijanskog svećenika, gdje su manifestacije (1850. -1851.) često bile nasilne, a odgovori duha blasfemični. Sestre Fox su 1851. u Buffalu posjetila tri liječnika, sveučilišna profesora u tom gradu. Kao rezultat njihovih istraživanja doktori su izjavili da su "kuckanja" bila jednostavno "pucketanja" članaka koljena. Ali ta tvrdnja nije umanjila niti popularni entuzijazam niti interes više ozbiljnijih osoba.

Predmet su preuzeli ljudi poput Horace Greeleva, Wm. Lloyd Garrisona, Roberta Harea, profesora kemije na Sveučilištu u Pennsvlvaniji, i John Worth Edmondsa, suca Vrhovnog suda države New York. Među spiritistima se istakao Andrevv Jackson Davis, čije djelo Principi prirode (1847), koje je diktirao u transu, sadrži teoriju svemira koja nalikuje Svvedenborgianovoj. Spiritizam je također našao ozbiljne zagovornike među svećenicima različitih denominacija, osobito univerzalista; snažno se obraćao mnogim ljudima koji su izgubili religiozno vjerovanje u budući život, a dobro je prihvaćen od onih koji su tada pokretali pitanje nove socijalne organizacije - pionira modernog socijalizma. Vjera u spiritizam je toliko bila raširena da je 1854. g. Američkom Kongresu podnijeta peticija za imenovanje komisije za istraživanje ovog fenomena. Peticija sa nekih 13 000 potpisa stavljena je na stol, ali ništa nije poduzeto.

U Europi je put spiritizmu bio pripravljen Svvedenborgianovim pokretom i epidemijom micanja stola, koja se s kontinenta proširila u Englesku i preplavila sve slojeve društva. To je još bila pomodna zabava kada su 1852. dva medija, gđa Havden i gđa Roberts, došle iz Amerike u London i držale seanse koje su privlačile pozornost znanstvenika, ali i popularistički interes. Faradav je 1853. pokazao da su micanja stola bila uslijed voljnog mišićnog djelovanja, a dr. Carpenter je dao isto objašnjenje. No, mnogo zamišljenije osobe, većinom među klerom, držale su se spiritističke interpretacije. To je također prihvatio socijalist Robert Owen, dok je profesor de Morgan, matematičar, u svom iskazu sa seanse s gđom Havden bio zadovoljan da je "netko ili neki duh čitao njegove misli".

Kasniji razvoj u Engleskoj slijedio je s medijima koji su došli iz Amerike: Daniel Dunglas Home (Hume) 1855., braća Davenport 1864. i Henry Slade1876. Među engleskim medijima 1872. postali su istaknuti vlč. William Stanton Moses i gđica Florence Cook, te 1866. William Eglinton. Spiritizam su zagovarale različite periodičke publikacije, te branili brojni radovi od kojih je za neke bilo rečeno da su ih diktirali sami duhovi, npr. Spirit Teachings Staintona Mosesa, čija je svrha bila dati izvješće o uvjetima u drugom svijetu i oblikovati neku vrstu spiritističke teologije.

Za vrijeme ovog razdoblja znanstveno mišljenje o spiritističkim pojavama bilo je podijeljeno. Dok su profesori Huxley i Tvndall oštro denuncirali spiritizam u teoriji i praksi, gospodin (kasnije sir Wm.) Crookes i dr. Alfred Russell Wallace smatrali su fenomen vrijednim ozbiljnog istraživanja. Isti pogled je izražen u izvješću koje je Dijalektičko društvo objavilo 1871. godine nakon istrage duge osamnaest mjeseci, kao i 1876. na sastanku Britanske asocijacije, gdje je prof. Barrett, F.R.S. zaključio svoje izvješće požurivanjem postavljanja znanstvenog vijeća za sistematsko istraživanje ovakvih fenomena.

Rast spiritizma u kontinentalnom dijelu Europe obilježen je sličnim prijelazom od popularne znatiželje do ozbiljne istrage. Godine 1787. Egzegetsko i filantropijsko društvo iz Stockholma, slijedeći Svvedenborgianov pogled, protumačilo je izražavanje "magnetiziranih" subjekata kao poruke iz duhovnog svijeta. Ova interpretacija postupno je dobivala naklonost u Francuskoj i Engleskoj, ali do Cahagnetovog izdanja prvog volumena Arcanes de la vie future devoilees, 1848. u Parizu, nije objašnjavala koji bi bio cilj komuniciranja sa svijetom mrtvih. Micanje stola i neobično kuckanje izazvalo je uzbuđenje u Parizu i dovelo do istrage grofa Agenor de Gasparina. On je zaključio (Des tables tournantes, Paris 1854.) kako fenomen potječe od neke fizikalne sile ljudskog tijela, a prof. Thury iz Ženeve (Des tables tournantes, 1855.) složio se s tim objašnjenjem. Barun de Guldenstubbe (La Realite des Esprits, Paris 1857.) nasuprot tome objavio je svoje vjerovanje u duhovnu intervenciju, a M. Rivali, kasnije poznat kao Allan Kardec, objavio je "spiritualističku filozofiju" u Le Uvre des Es¬prits (Paris 1853.), koja je postala vodič za cijeli predmet.

U Njemačkoj je spiritizam također izrastao iz »duševnog magnetizma». J.H. Jung je u svojoj Theorie der Geisterkunde obznanio da je u stanju transa duša oslobođena iz tijela, a sam trans kao takav on smatra bolesnim stanjem. Među najranijim njemačkim vidovnjakinjama bila je gđa Frederica Hauffe, «vidovnjakinja iz Prevorsta», čija su iskustva iznesena u knjizi Justinusa Kernera Die Seherin von Prevorst (Stuttgart 1829.).

U svom kasnijem razvoju spiritizam je predstavljen u znanstvenim i filozofskim krugovima od istaknutih ljudi kao što su npr. Ulrici, Fichte, Zullner, Fechner i Wm. Weber. Posljednja trojica vodila su (1877.-1878.) niz eksperimenata s američkim medijem Sladeom u Leipzeigu. Rezultati su objavljeni u Zullnerovim Wissenschaftliche Abhandlungen. lako je smatrana važnom u to vrijeme, ova istraga se ne može držati zadovoljavajućom zbog nedostatka opreza i točnosti.

Sve ovo u glavnim crtama pokazuje da je moderni spiritizam unutar jedne generacije prešao granice pukog popularnog pokreta i izazvao pozornost znanstvenog svijeta. On je, štoviše, doveo do ozbiljnih podjela među znanstvenicima. Za one koji poriču postojanje duše odvojeno od organizma, prethodno stvoren zaključak je bio da ne mogu postojati takve komunikacije kao što tvrde spiritisti. Naravno, ovo negativno viđenje još uvijek zauzimaju oni koji prihvaćaju temeljne ideje materijalizma. Ali daleko od svih takvih a priori razmišljanja, oponenti spiritizma opravdavaju svoje stajalište naglašavajući bezbrojne slučajeve prijevara koje su iznesene na vidjelo ili preko pobližeg ispitivanja korištenih metoda ili preko priznanja samih medija.

Međutim, usprkos ponovljenim raskrinkavanjima pojavili su se fenomeni koji se očito ne mogu opisati kao varka bilo koje vrste. Njihov neobjašnjivi karakter skeptici pripisuju krivom promatranju. Spiritistčke prakse su, jednostavno, smještene kao novo poglavlje u dugoj povijesti okultizma, magije i popularnog praznovjerja. S druge strane, određeni broj mislioca osjeća se obveznim priznati, i nakon svih mogućnosti elemenata prijevare, da ipak ostaju neke činjenice koje zahtijevaju sustavnije istraživanje. Londonsko Dijalektičko društvo je 1869. imenovalo 33-očlano vijeće «da istraži fenomene sa navodnim duhovnim manifestacijama i da izvjesti o tome». Izvješće Vijeća 1871. godine kaže da se «mogu proizvesti pokreti u krutim tijelima bez fizičkog kontakta od strane neke neprepoznatljive sile, koja djeluje unutar nedefinirane udaljenosti od ljudskog organizma i povrh dosega mišićnog djelovanja«, te da je «ova sila često upravljana razumom (inteligencijom)". U Londonu je 1882. osnovano Društvo za psihička istraživanja radi znanstvenog ispitivanja »prijepornih fenomena«. Motiv istrage dopunjavao je povijest hipnotizma, koji je bio ponavljano opisivan kao šarlatanstvo i prijevara. Usprkos tomu, strpljivo istraživanje vođeno rigoroznim metodama pokazalo je da ispod pogreške i prijevare leži neki stvarni utjecaj na koji treba računati, a koji je u konačnici objašnjen teorijom sugestije. Napredak spiritizma, mislilo se, mogao bi jednako tako donijeti ostatak činjenice koja zaslužuje znanstveno objašnjenje.

Društvo za psihička istraživanja uskoro je u svom članstvu brojilo različite predstavnike znanosti i filozofije u Engleskoj i Americi, a brojna udruženja sa sličnim ciljevima i metodama osnovana su u mnogim zemljama. «Zapisnici» društva sadrže detaljna izvješća o istraživanjima spiritizma i srodnih predmeta, a stvorena je i voluminozna literatura. Dok neki pisci zadržavaju kritički stav, drugi otvoreno govore u prilog spirirtizma, a neki nedavno preminuli (Mvers, James) su se prije smrti dogovorili sa svojim preživjelim suradnicima da uspostave komunikaciju!

Pretpostavke

Kako bi objasnili fenomene koji su nakon pažljive istrage i isključenja prijevare smatrani autentičnima, predložene su tri hipoteze.

Telepatska hipoteza uzima kao svoju polaznu točku podsvijest. Ona je, kako se tvrdi, subjekt dezintegracije koji djeluje tako da njezini segmenti mogu utjecati na um drugoga (percipijenta) čak i na udaljenosti. Osobnost je oslobođena, tako da kažemo, iz organizma i obuzima dušu drugoga čovjeka. Medij će, po ovoj hipotezi, dobiti informacije izmjenom misli ili s mislima ljudi prisutnih na seansi ili drugih misli u vezi kojih prisutni ne znaju ništa. Ovaj bi se pogled, kako se smatra, slagao s priznatim činjenicama hipnoze i s rezultatima eksperimentalne telepatije, a objasnio bi ono što se pojavljuje kao slučajevi posjednuća.

Slična ovoj je spiritistička hipoteza psihičkih zračenja koja u čovjeku razlikuje fizičko tijelo, dušu i posrednički element zvan «perispirit». To je prorijeđen fluid ili astralno tijelo koje u određenim osobama (medijima) može izlaziti iz materijalnog organizma i tako oblikovati «dvojnika». On, također, zajedno s dušom napušta tijelo nakon smrti i sredstvo je preko kojega se uspostavlja komunikacija s perispiritom medija. Spiritistička hipoteza tvrdi da se komunikacije primaju od bestjelesnih duhova. Njezini zagovaratelji kažu da je telepatija nedovoljna da ukalkulira sve činjenice, te da njezina sfera utjecaja mora biti tako proširena da uključi sva mentalna stanja i pamćenja živih osoba. Čak i s takvim proširenjem, ne bi objasnila selektivni karakter fenomena kod kojega se činjenice relevantne za potvrdu osobnog identiteta pokojnika razlikuju od onih koje su irelevantne. Telepatija većinom može biti sredstvo preko kojega bestjelesni duhovi djeluju na misli živih osoba.

Za one koji priznaju da manifestacije proizlaze od inteligencija različitih od medija, sljedeće pitanje koje se nameće jest: jesu li te inteligencije duhovi pokojnika ili bića koja nikada nisu bila utjelovljena u ljudsko obličje. Odgovor se često teško nalazio čak i kod priznatih vjernika u spiritizam, a neki od njih su bili prisiljeni priznati djelovanje stranih ili neljudskih inteligencija. Ovaj zaključak je utemeljen na nekoliko vrsta dokaza:

• teškoća utvrđivanja identiteta duha - utvrđivanja je li dojavljivač (komunikator) zaista osobnost ili pokazuje da jest;
• sklonost lažnog predstavljanja dijela duhova koji ih vode kao glasovitih osoba koje su nekad živjele na zemlji, iako se na pobliže ispitivanje pokazuju prilično ignorantni prema onima kojima se lažno predstavljaju;
• trivijalni karakter komunikacija, tako radikalno suprotan onome što bi se očekivalo od onih koji su prešli u drugi svijet i koji bi prirodno trebali biti zabrinuti da priopće informacije o najozbiljnijim stvarima;
• kontradiktorne izjave koje daju duhovi, a tiču se njihovog stanja, odnosa Boga i čovjeka, temeljnih pravila ćudoređa;
• konačno, nizak ćudoredni ton koji često ispunja poruke duhova koji pretendiraju prosvijetliti čovječanstvo.

Ove varke i nedosljednosti često su neki autori pripisivali podsvijesti (Flournov), drugi su ih smatrali duhovima nižeg reda, tj. ispod razine čovječnosti (Stainton Moses), dok ih treće objašnjenje otvoreno pripisuje demonskom uplivu (Raupert, Modem Spirit-ism, St. Louis 1904.). Za kršćane ovaj treći pogled na problem ima posebnu važnost zbog činjenice da se navodne komunikacije suprotstavljaju bitnim istinama vjere, kao što su Kristovo božanstvo, vazmeno otajstvo i otkupljenje, Božji sud i buduće ispaštanje grijeha, dok ohrabruju agnosticizam, panteizam i vjerovanje u inkarnaciju.

Spiritizam zaista tvrdi da daje nepobitan dokaz besmrtnosti, znanstvenu demonstraciju budućeg života koji daleko nadilazi bilo koju filozofsku dedukciju spiritualizma i zadaje smrtni udarac materijalizmu. Međutim, ova tvrdnja počiva na valjanosti hipoteze da komunuikacije dolaze od bestjelesnih duhova, a nema potporu onih koji zastupaju telepatsku hipotezu ili demonski utjecaj. Ako bi ovi posljednji trebali dokazati fenomen, objasnili bi ga bez rješavanja ili čak izazivanja problema ljudske besmrtnosti. Ako bi ponovo bilo pokazano da argument temeljen na činjenicama normalne spoznaje i prirode duše ne može proći kritičku provjeru, ista provjera bi sigurno bila fatalna za teoriju izvedenu iz medijumističkih izjava, koja nije samo rezultat abnormalnih uvjeta, nego je otvorena širokom polju različitih interpretacija. Čak tamo gdje je svaka sumnja varke ili tajnog dogovora uklonjena - a što je rijedak slučaj - kritičan istraživač će doći na ideju da fenomen koji se sada čini neobjašnjivim može eventualno, poput mnogih drugih čudesa, biti objašnjen bez pribjegavanja spiritističkoj hipotezi. Oni koji su na temelju svojih filozofskih dokaza uvjereni u besmrtnost duše mogu kazati da komunikacije s duhovnim svijetom pojačavaju njihovo uvjerenje. Ali odbaciti svoju filozofiju i staviti sve na spiritizam bilo bi više nego riskantno jer bi to barem posredno pružilo izliku za potpunije odbacivanje duše i besmrtnosti. Drugim riječima, ako bi spiritizam bio jedini argument za budući život, materijalizam, umjesto da bude istisnut ponovno bi trijumfirao kao jedina moguća teorija znanosti i zdravog razuma.

Opasnosti

Uz ovaj rizik filozofske pogreške, moraju se dodati mentalne i ćudoredne opasnosti koje za sobom povlače spiritističke prakse.

Koja god objašnjenja bila ponuđena za «moći» medija, njihove prakse prije ili kasnije uzrokuju stanje pasivnosti koje ne može ništa drugo doli naškoditi duši i umu. Ovo je jasno kod hipoteze uplitanja stranih duhova, jer takvo posjednuće oslabi i nastoji izbrisati identitet ličnosti. Slični rezultati se mogu očekivati ako se podrži druga hipoteza prema kojoj pritom dolazi do dezintegracije ličnosti. U oba slučaja ne iznenađuje što će mentalna ravnoteža biti narušena, a samokontrola oslabljena ili uništena. Pribjegavanje spiritizmu često proizvodi halucinacije i druga zastranjivanja, posebno kod osoba sklonih ludilu i čak onih koji se inače normalno izlažu žestokom fizičkom i mentalnom naporu.

Iz dugogodišnjeg iskustva neki svećenici su došli do zaključka da svi oni koji su se bavili spiritizmom, kao po pravilu, doživljavaju napast crnih i suicidalnih misli, tj. prije ili kasnije u određenim kriznim situacijama pomišljaju na samoubojstvo, a mnogi ga i učine (M. Bolobanić, Kako prepoznati zamke zloga, Zadar, 2000 , str 71.).

Ozbiljna je i opasnost ćudoredne izopačenosti. Prakticiranje ili ohrabrivanje prijevare bilo koje vrste je vrijedno osude; zlo je sigurno veće kada varka pribjegne propitkivanju o budućem životu. Ovakve prakse, kada se rabe i bez namjere varanja, potkopavaju temelje ćudoređa, jer proizvode dezintegraciju ličnosti ili pozivaju upad strane inteligencije. Može biti da se medij »možda isprva prepušta poticajima impulsa koji mu mogu doći kao od neke više sile, ili ga u razvoju njegove automatske romanse pokreće instinktivna prinuda - u bilo kojem slučaju, ako nastavlja ići na ruku i ohrabrivati ovo automatsko poticanje, malo je izgleda da može dugo zadržati neumanjenu iskrenost i zdrav razum» (Podmore, Modern Spiritualism, II, 326 sqq.).

Stav crkve

Biblija kategorički zabranjuje svaki oblik vraćanja i prizivanja duhova kao bezbožne i praznovjerne prakse koje teško vrijeđaju čast Božju i formalno su oprečne prvoj zapovijedi: Ne obraćajte se na zazivače duhova i vračare: ne pitajte ih za savjet. Oni bi vas opoganili. Ja sam Gospodin, Bog vaš!
Lev 19, 31

Neka se kod tebe ne nađe nitko tko bi kroz oganj gonio svoga sina ili svoju kćer: tko bi se bavio gatanjem, čaranjem, vračanjem i čarobnjaštvom: nitko tko bi bajao, zazivao duhove i dše predaka, ili se obraćao na pokojnike. Jer, tko god takvo što čini gadi se Gospodinu:
Pnz 18,10-12

Osim čistog i jasnog zabranjivanja navedenih praksa, biblijski tekstovi snažno pozivaju na vjernost toj zapovijedi, pozivajući se otvoreno na božansku kaznu koja proizlazi iz upuštanja u bezbožne i praznovjerne prakse: Ako se tko obrati na zazivače duhova i vračare da se za njima poda javnom bludu, ja ću se okrenuti protiv takva čovjeka i odstranit ću ga iz njegova naroda. Posvećujte se da budete sveti! Ta, ja sam Gospodin, Bog vaš!
Lev 20, 6

Tako je poginuo Šaul za svoju nevjeru, kojom se iznevjerio Gospodinu: nije držao Gospodnje zapovijedi, i povrh toga je pitao za savjet bajačicu, a nije pitao Gospodina; zato ga je ubio i prenio kraljevstvo na Majeva sina Davida.
Ljet 10, 13-14

Riječ Božja ne ostavlja ni najmanju sumnju oko etičkog suda kojeg treba pripisati praksama magije, okultizma, nekromantizma i spiritizma: one se, u velikoj metafori o «zaručničkom» odnosu između Boga i njegovog naroda, izjednačuju s prostitucijom, čine oblik idolopoklonstva i razlikovno su obilježje onih poganskih naroda koje Bog »stavlja u ruke» Izraela, te su težak grijeh protiv prve zapovijedi.

Kako je spiritizam bio blisko povezan s praksama "duševnog magnetizma» i hipnotizma, o ovim vrstama fenomena govorilo se u teološkim raspravama i u odlukama crkvenih vlasti. Kongregacija inkvizicije 25. lipnja 1840. je zaključila: "Otklonivši svaku zabludu, svako vračanje, izričito ili uključno zazivanje đavla, nije moralno zabranjeno korištenje magnetizma, naime samo kao čina korištenja fizikalnih sredstava koja su inače dozvoljena, ako se ne teži prema nedozvoljenom cilju, ili na neki drugi način zlom. Primjena naime čisto fizikalnih principa i sredstava za nadnaravne stvari i učinke, kako bi ih se protumačilo fizikalno, samo je potpuno nedozvoljena i krivovjerna varka«.

Ova odluka je ponovljena 28. srpnja 1847., a enciklika Sv. oficija biskupima od 4. kolovoza 1856. između ostaloga kaže: Premda je ovim općim dekretom dovoljno protumačena dopuštenost ili nedopuštenost korištenja ili zloporabe magnetizma, ipak ljudska je zloća toliko porasla, da zanemarivši dozvoljeno bavljenje znanošću, radije se okreće zanimljivostima na veliku propast duša i na štetu samog građanskog društva, te se hvale da su otkrili neki princip predviđanja i predskazivanja. Tako neke ženske, ne uvijek čednog ponašanja, pričaju da su zahvaćene sposobnošću hodanja u snu i jasnim gledanjem, i kako to već nazivaju, te da mogu vidjeti i nevidljivo, započeti razgovore o vjeri, dozivati duše mrtvih, primati odgovore, otkrivati nepoznato i daleko, te se lakoumnim pokušajima usuđuju činiti praznovjerne stvari takve vrste, i tako proricanjem sebi i svojim gospodarima sigurno stječu veliku dobit. U svemu tome, kakvom god se vještinom ili varkom služile, budući da se primjenjuju fizikalna sredstva za nenaravne učinke, radi se o potpuno nedozvoljenoj i krivovjernoj prijevari te o sablazni protiv dobrog po¬našanja«.

Biskupe se nadalje potiče da ulože sve moguće napore za potiskivanje ovakvih zloupotreba «kako bi se Gospodnje stado zaštitilo od neprijatelja, polog vjere očuvao, i vjernici zaštitili od moralne korupcije«.

Drugi plenarni koncil u Baltimoru (1866.) govoreći o prijevarnoj praksi u spiritizmu izjavio je da se neke manifestacije mogu pripisati sotonskom uplitanju i upozorava vjernike protiv davanja bilo kakve potpore spiritzmu ili čak, izvan znatiželje, pohađanje seansi (Dekret, nn. 33-41). Taj koncil posebice naglašava protukršćanski karakter spiritističkih tehnika glede vjere i karakterizira ih kao pokušaj ponovnog oživljavanja poganstva i magije. Dekret Sv. oficija od 30. ožujka 1898. osuđuje spiritističke prakse, čak iako je isključena komunikacija s demonom, te se čini kako se komunicira samo s dobrim duhovima.

Najeksplicitnija i najznačajnija osuda spiritizma nalazi se u negativnom odgovoru kojeg je dao Sv. oficij 24. travnja 1917. i autoritativno odobrio papa Benedikt XIV. dva dana kasnije na pitanje:
»Smije li se prisustvovati razgovorima ili bilo kakvim spiritističkim skupovima (koji se odvijaju) preko medija, kako ih zovu, ili bez medija, uz pomoć hipnoze ili bez nje, kao i onima koje imaju oblik poštenja ili pobožnosti, bilo da se ispituju duše ili duhovi bilo da se slušaju njihovi odgovori, ili pak da se samo gleda, pa i proturječeći šutke ili izričito, da se ne želi imati nikakva veza sa zlim duhovima? Odgovor: U svemu niječno.«

U svim tim dokumentima napravljena je distinkcija između legitimnog znanstvenog istraživanja i praznovjernih zloupotreba. S ovim se Crkva ne izjašnjava o naravi činjenica kojima se spiritisti hvale, jesu li to autentični fenomeni ili jednostavne obmane (na znanosti je da donese takav sud), ali se veoma jasno izjašnjava o opasnostima po vjeru i ćudoređe kojima se izlaže onaj tko sudjeluje u spiritističkim praksama i zbog toga ih kategorički zabranjuje svojim vjernicima. Takva zabrana tiče se svih, od običnog vjernika do znanstvenika, i širi se na sve motivacije zbog kojih bi netko mogao sudjelovati na spiritističkoj seansi ili bilo kojem obliku prizivačke prakse, čak i bez nazočnosti medija.

Zaključak

Kršćanin vjeruje u uskrsnuće tijela kao božanski dar, a Crkva osim toga poučava da je ljudska duša besmrtna. Po sebi ne bi, dakle, bilo nemoguće misliti na mogućnost «komunikacije» između živih i pokojnika, ali problem se tiče nadasve načina: što rade duše nakon smrti, tko odlučuje da li se, kako i kada trebaju ili mogu pojaviti? Teološko razmišljanje jasno otkriva da duša, odmah po smrti tijela, biva suđena u svjetlu vrhunaravnog promisla pravde i ljubavi, koje Bog ima za nju, a ishod tog suda može biti vječna radost (pridružujući se odmah ili nakon razdoblja pročišćenja i kajanja) ili vječna patnja. U tom kontekstu čini se jasno da je samo na Bogu da odluči da li se, kako i kada neki pokojni mogu pokazivati živućima. Pretpostavljati da ih se «priziva» čin je grešne oholosti, gotovo kao da čovjek može poučavati Boga što treba raditi. Jedini ozbiljan i mudar stav, prema Božjim stvarima, stav je ustrajne i pune pouzdanja molitve, u kojoj se moli za spasenje živih i pokojnih, ostavljajući Bogu da utvrdi načine kojima želi podijeliti potrebne milosti.

Okultna praksa spiritizma, kao i sve ono što je tajnovito, privlači čovjeka i izaziva njegovu radoznalost. Zato se događa da čak djeca u osnovnoj školi, pa i srednjoškolska i studentska mladež, veoma često upadaju u iskušenje da se u pojedinim grupama pokuša zazivati duhove. Dakako da to čine i odrasli, među kojima je najrizičnija skupina roditelja sa snažnom željom da stupe u «komunikaciju»s tragično nestalom djecom. Sve se to čini u potpunom neznanju od kobnih posljedica, ne samo za vječni život, nego i za ovaj zemaljski.

Na kraju se treba sjetiti već spomenute mogućnosti uplitanja zlih duhova: čak i ako se često za tzv. spiritističke fenomene mogu naći prirodna objašnjenja, sama činjenica da je neodređeno moguće pretpostaviti uplitanje demonske prirode - na neki način dopušteno i od samih spiritista - trebalo bi konačno razuvjeriti od približavanja takvim praksama. Između ostalog demoni, ne mogavši ipak činiti prava čuda, mogu itekako djelovati čudima koja pogađaju maštu i uobrazilju. Ako uz to uzmemo u obzir činjenicu da se - Sotona voli preodjenuti u anđela svjetla, imamo razlog više ne vjerovati i u one manifestacije koje bi se činile prekrivene kristalnom čistoćom. Pokušajmo npr. zamisliti majku koja je izgubila sina i koja se stavlja u položaj izvršenja, makar, «implicitnog» prizivanja, kojoj (bez trikova, obmana, sugestija ili drugog) odgovara glas veoma sličan glasu sina, koji je potiče da bude snažna, da ima vjere, da moli, da ne prekida razgovor s njim. Ima li što dirljivije od toga? Ipak, ako je to bio demon koji je htio dovesti u napast ženu koja je izgubila sina, nema sumnje na čemu temelji njezinu »slabu točku«. Takav primjer, možda i suviše fantastičan, trebao bi nas navesti na razmišljanje.

Izvori:

1. Edward A. Pace, Spiritism, u: THE CATHOLIC ENCVCLOPEDIA, Volume XIV, Online edi-tion, 1999.
2. Andrea Pocarelli, Spiritizam - suočenje sa znanošću i vjerom, UPT, Osijek, 2000.
3. H. Denziger- R Hunermann, Zbirka sažetaka vjerovanja, definicija i izjava o vjeri i ćudoređu, UPT, Đakovo, 2002.
Molitva u kušnji i napasti
Oče nebeski, bogat ljubavlju, blagoslovi me znakom Svetog Križa, da ojačam protiv napadaja zloduha. Zaštiti me u svako vrijeme svojim milosrđem. Ti si snaga moje duše, utočište u zlim danima. Zaštiti me protiv zavodljivosti grijeha svojom jakom zaštitom. Budi uz mene u trenucima kušnje! Oče nebeski, moja nado, moje pouzdanje, spasi me od pogibelji tjelesnih i duševnih, i pokaži mi se nakon ovog zemaljskog putovanja, moja blažena srećo!
(Sv. Gertruda)



_________________
 
kika_sd
Dobro upućeni član
Dobro upućeni član



Godine: 38

Datum registracije: 04 Jun 2006
Poruke: 554
Mesto: ni tamo ni ovamo

djibouti.gif
PorukaPostavljena: Sre Sep 13, 2006 4:33 pm    Naslov poruke: Na vrh strane Na dno strane

Plasim ih se jer ih ne vidiim.Jednom mi se desilo da dok sam spavala osetila sam da mi neko vuce kosu preko lica,osetila sam da se gusim,kad sam uspela nekako da se oslobodim pogledala sam u pravcu vrata sobe ividela sam ledja neke babe u nekoj odvratnoj zelenoj suknji.Nestala je prema vratima.Nije mi bilo jasno kako sam je videla kad je usobi bio mrkli mrak.Od tada spavam sa zavezanom kosom,za svaki slucaj.
Desilo mi se da kad sam bila sa setrom od tetke kod njene babe u selu,upoznale smo jednu devojku za koju su svi pricali da je vestia i izbegavali je.Nama je bila interesantna i zblizili smo se sa njom (zivi pored kuce gde smo mi bile).A mojoj sestri je skoro umro deda.Sedele smo u dnevnoj sobi i ona kaze kao ga vidi,stoji kod sobe gde je njegova biblioteka i opise nam u cemu je.Posle mi sestra kaze da je u tome sahranjen(a ova devojka to nikako nije mogla da zna jer je on sahranjen u Beogradu a ne u tom selu),pa kaze kako je mazi po glavi i prica joj nesto o mestu gde sedi ona.Sestra nam kaze da je to njegovo mesto i niko nije sedeo tu sem njega.Prestravile smo se.Pricala nam je ona jos neke price,ne zelim vise ni da se secam toga.Ni sada ne mogu da verujem da mi se to desavalo.

_________________
"Ja jos kradem dane Bogu,ja jos umem,ja jos mogu da sam sebi stvorim neki mir.Jos sam sretan sto postojim,pisem pesme,zvezde brojim,jos sam onaj isti vetropir..."
 
Mya`
Početnik Domaćeg.de
Početnik Domaćeg.de





Datum registracije: 21 Sep 2006
Poruke: 11

usa.gif
PorukaPostavljena: Pet Sep 29, 2006 9:52 pm    Naslov poruke: Na vrh strane Na dno strane

Jo ljudi,plasite me....Ja sam pre verovala u duhove,mislim moj tata kao klinac ziveo je u jednom malom mestu,aj da kazem,mestu vestica,prikaza i ostale rodbine..I ja ga smarala da mi prica price svoje,strasne ali ono bila sam mala i nisam se plasila..
I sve mu verujem jer otac me ne bi lagao i to tako uverljivo i uneseno prica.. Sad cu samo pomenuti te o duhovima,pratim temu,mada su tu bile i vestice,zli duhovi-vampiri... On je stalno pre sa drustvom dozivao duhove..ali svako vece kad su se vracali iz skole..Ne znam kako ti ide sa nekim casama i svecama valjda...I casa zaskripi..oni se svi najeze..I odgovara im na pitanja..A to su radili u kuci njegove drugarice,i nisu mogli valjda svaki put da ga otaraju..Toj njegovoj drugarici su poginuli roditelji a ona ima 47 god i nije se udala,zivi sama u nekoj stracari...Kazu ostao "plavi duh" u kuci...
Ja sam jako nepoverljive prirode i ne verujem dok se ne uverim,u ovom slucaju mi to ne valja...Ozb..a duhove sam pre htela i ja da zovem nego mi cale nije dao..Sad se ne bi usudila,pa makar!!!
Mislim i to sto kazu da je to bilo samo u starim vremenima,u selima itd..ne verujem..Mislim da su svi "oni" medju nama...Mada necu to da mislim...Ne verujem u duhove,to nista dobro nece doneti,samo strecanja i trzavice...
Pozdrav! Smile
 
vmirko
Upućeni član
Upućeni član



Godine: 39

Datum registracije: 14 Dec 2004
Poruke: 409
Mesto: beograd

serbia.gif
PorukaPostavljena: Uto Dec 05, 2006 6:32 pm    Naslov poruke: Na vrh strane Na dno strane

Ja necu verovati u duhove dok god ne vidim jednog svojim ocima, jer me niko na drugi nacin ne moze ubediti u njihovo postojanje.
 
psih0
Upozorenja: 1 od 3

Početnik Domaćeg.de
Početnik Domaćeg.de



Godine: 34

Datum registracije: 22 Dec 2006
Poruke: 22
Mesto: BG

serbia.gif
PorukaPostavljena: Sub Dec 23, 2006 12:36 pm    Naslov poruke: asdf Na vrh strane Na dno strane

Samo mi odgovorite na jedno KAKO STE IH PRIZIVALI >>>...?????????

ps. Da ja probam zato sto mislim da su to GLUPOSTI!!!!

_________________
nije zvaka za seljaka
 
coco_bill
Zli carobnjak-lingvista
Zli carobnjak-lingvista



Godine: 44

Datum registracije: 22 Mar 2006
Poruke: 33433
Mesto: Novi Sad

serbia.gif
PorukaPostavljena: Ned Dec 24, 2006 5:30 am    Naslov poruke: Re: asdf Na vrh strane Na dno strane

psih0 je napisao/la sledeće:
Samo mi odgovorite na jedno KAKO STE IH PRIZIVALI >>>...?????????

ps. Da ja probam zato sto mislim da su to GLUPOSTI!!!!


Ovo me podseca na pocetak skoro svakog horor filma. Laughing

_________________

ı¤¤¤¤¤¤¤¤ı••••••••••••ı
 
gogio
Upozorenja: 1 od 3

Početnik Domaćeg.de
Početnik Domaćeg.de



Godine: 35

Datum registracije: 14 Maj 2006
Poruke: 67
Mesto: Herceg Novi

serbia.gif
PorukaPostavljena: Pon Feb 12, 2007 2:02 pm    Naslov poruke: Na vrh strane Na dno strane

Vjerujem da duhovi postoje, ali ne u nekom obliku koji bi mogao da nas povrijedi ili tako nesto...
 
gogio
Upozorenja: 1 od 3

Početnik Domaćeg.de
Početnik Domaćeg.de



Godine: 35

Datum registracije: 14 Maj 2006
Poruke: 67
Mesto: Herceg Novi

serbia.gif
PorukaPostavljena: Pon Feb 12, 2007 2:12 pm    Naslov poruke: Na vrh strane Na dno strane

Ma ta prizivanja i to sve su to
posla
 
Satanailo
Početnik Domaćeg.de
Početnik Domaćeg.de



Godine: 34

Datum registracije: 16 Apr 2007
Poruke: 7

papuanewguinea.gif
PorukaPostavljena: Pon Apr 16, 2007 1:30 am    Naslov poruke: Na vrh strane Na dno strane

ljudi vjerujte u duhove jer oni sigurno postoje

ko ne vjeruje neka dodje u moje selo i neka se sami uvjere

svakog ljeta u predvecernjim satima cuje se plac djece i lomljenje grana(kao da nesto krsi). Zvuk se krece. Silazi sa jednog brda vise moje kuce kroz sumu prelazi put i opet ulazi u sumu i ide potoko. to traje jedno inut do dva.

mnogi stariji ljudi pricaju price kako se njima desavale mnoge cudne stvari.

npr.
stric od mog oca (pokojni-umro pre 2 mjeseca) pricao je da je isao sumom sam u po noci, nosio je bateriju, cuo je korake iza sebe okrenuo se i upalio bateriju.. nije bilo nikog nastavio je dalje i opet je cuo korake iza sebe i opet se okrenuo i pokusao upaliti bateriju ali nije radila. nastavio je dalje i kada vise nije cuo korake pokusao je upaliti bateriju i radila je.
 
samo_san
Početnik Domaćeg.de
Početnik Domaćeg.de





Datum registracije: 15 Apr 2007
Poruke: 105

blank.gif
PorukaPostavljena: Pon Apr 16, 2007 10:57 am    Naslov poruke: Na vrh strane Na dno strane

iz kog si ti mesta satanailo,mozda i dodjemo da te posetimo.. Wink

_________________
SVE je moguce onome koji veruje...(Marko, 20:23)
 
Satanailo
Početnik Domaćeg.de
Početnik Domaćeg.de



Godine: 34

Datum registracije: 16 Apr 2007
Poruke: 7

papuanewguinea.gif
PorukaPostavljena: Pon Apr 16, 2007 8:25 pm    Naslov poruke: Na vrh strane Na dno strane

iz celinac(banja luka)
 
***Margarita***
Upućeni član
Upućeni član



Godine: 39

Datum registracije: 02 Okt 2007
Poruke: 367
Mesto: Beograd

serbia.gif
PorukaPostavljena: Pon Nov 05, 2007 12:10 am    Naslov poruke: Na vrh strane Na dno strane

Imas vise nacina da prizoves duha. Prvi je preko table. Drugi je tako sto uzmes veliki papir i napises abecedu, brojeve od 0 do 9 i napises "da", "ne" i "dovidjenja". onda uzmes casu rakinje i okrenes naopacke. za ovaj nacin vas treba troje. svo troje stavite prst na casu i izgovorite vradzbinu na maternom i latinskom ili nemackom. vradzbina je: "Ti sto sa druge strane boravis, pocuj moj zov, molim te dodji ovamo, preklinjem te ja". treci nacin je da nacrtas andjela, nije bitno kakav je samo mora da ima krila i oreol i nacrtas mu srce na grudima i obojis ga u crveno ili roze. oko njega napises abecedu u kontra smeru od kazaljke na satu, stavis iglu na njegovo srce i glasno postavis pitanje i ponovis ga tri puta, podignes iglu malo od srca i on ce ti pomerati iglu, govorim ti iz iskustva. prizivanje duhova je najbolje raditi nocu, sa upaljenom svecom na mirnom mestu. najbitnije je da si smiren i skoncentrisan. na kraju moras da se pozdravis sa duhom i da ga zamoslis da ode. govorim vam iz iskusta zato sto se time bavim vec 4 godine. svasta mi se desava svaki dan ali bukvalno svaki, vidim ih, cujem njihove glasove, uzimaju mi stvari, najvise me nervira kad mi upaljac uzimaju. duha mozes da vidis samo krickom oka, ako pogledas direktno u njega nestace, a ako ga gledas krickom oka on ce se pribliziti tebi i malo se setati tu i otici ce. najbitnije je da se naplasis zato sto se duhovi hrane nasim strahom, ako se plasis on ce te jos vise plasiti, a ako se ne plasis on ce otici. evo da vam kazm sta se meni pre nekoliko dana desilo. ja nikad ne mogu da spavam kad je pun mesec, a u sobi imam kukavicu (sat) koji se oglasava na svakih pola sata. izludjivao me je celu noc i u 3 i 29 ja sam ga ugasila minut pre nego sto je trebao da se oglasi, otisla sam u dnevnu sibu i posle minut on je poceo nenormalno da lupa...... kosmare nemam ali meni je u sobi sve namesteno po knjizi "feng sui" tako da mi je krevet odmaknut od zida, ujutru kad sam se probudila bio mi je uz zid... pre nekoliko dana sam uzela dve mandarine i stavila ih u sobi na sto i otisla do kuhinje da uzmem noz (ne znam ni zasto sam otisla kad ne jedem nozem) kad sam se vratila bila je samo jedna....... tako imam svakve stvari koje mi se desavaju... iskreno pre sam se plasila ali vise ne. ako tebe zanima da prizivas duhove to je ok, i jeste zanimljivo ali pazi sta radis i nikada duha ne pitaj za buducnost. to nikako. na mene se jednom naljutio i razbio mi casu o zid. ne samo to. nego ako ga npr pitas jos koliko cu ziveti ubrzo ces umreti. tako da pazi sta radis... ako te jos nesto zanima slobodno mi posalji mail na [cut] srecno

[Edit by Coco Bill: Mail uklonjen zbog robota za spamovanje. Ako vam treba - tražite od nje na PP]

_________________
I barely know you,but somehow I know what you're about.play with my mind.


Poslednja prepravka: ***Margarita*** datum Pon Nov 05, 2007 11:52 am; ukupno izmenjena 1 put
 
Prikaz poruka:   
Upišite novu temu   Odgovorite na temu    www.domaci.de Forum Indeks -> ~ Riznica tajni ~ -> ~ Parapsihologija ~ -> Spiritizam/verovanje u duhove Vreme je podešeno za GMT + 1 sat
Strana prethodna  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15  sledeća
Strana 12 od 15

 
Pređite u:  
Vi ne možete otvarati nove teme u ovom forumu
Vi ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Vi ne možete menjati Vaše poruke u ovom forumu
Vi ne možete brisati Vaše poruke u ovom forumu
Vi ne možete glasati u anketama u ovom forumu
Vi ne možete postavljati fajlove u ovom forumu
Vi ne možete preuzeti fajlove sa ovog foruma





- Burek Forum - Doček Nove 2018. godine - Venčanja, svadbe - Proslave - TipoTravel - Kuda večeras - Anwalt - legal -

Bookmark to: Twitter Bookmark to: Facebook Bookmark to: Digg Bookmark to: Del.icio.us Bookmark to: StumbleUpon